Erlend Hjelvik (Kvelertak, Djevel)
Mannen, myten, uglemesteren. Erlend Hjelvik er en av Norges desidert beste vokalister, med et av landets beste liveorkester i ryggen. Kvelertak har bare blitt større og større siden debutplaten kom i 2010, og vi her på Evig Lyttar spår en enda mer lysende tid framover for gjengen. Bandets tredje fullengder, «Nattesferd» har gått flere seiersrunder rundt om i verden, og vokser seg større og sterkere for hver lytt. Evig Lyttar tok seg en prat med Erlend om alt fra «Nattesferd» til den nye Djevel-plata, enda et band han hyler seg hes for.
1. Låtskrivingsprosessen på «Nattesferd» var ganske annerledes i forhold til deres to første plater. Kan du fortelle litt om det?
Forskjellen er jo at alle låtene på første platen var for det meste ferdiglagte låter som Bjarte lagde og tok med til øvingslokalet. Det ble gjort på samme måte ca. 60% av tiden på andre platen, og nå på den tredje skrev vi så og si alle låtene på øvingslokalet. Vi tok en del idéer fra “riffbanken”, som da er en dropbox mappe vi legger ut riff og lignende, i tillegg til å komme opp med nye ting, og jobbet med dem sammen. Det var en mer kollektiv innsats denne gangen.
2. Dere spilte inn mye av “Nattesferd” live. Dette er en første for dere. Hvordan var den opplevelsen?
Hele bandet, utenom meg, spilte inn musikken live i studio, utenom noen få overdubs som ble gjort i etterkant. Vokalen ble også gjort i etterkant i lag med andre instrumenter som f.eks. tuba. Jeg er veldig fonøyd med resultatet. Det høres mer naturlig og organisk ut i forhold til de to forrige platene.
3. De to første skivene deres er jo spilt inn i legendariske God City Studio hos Kurt Balou, men denne gangen valgte dere å holde dere på hjemmebane i Amper Tone i Oslo. Hvordan var det å spille inn her i Norge i forhold til å dra til Statene?
Det var mye mer komfortabelt. I Statene bodde vi en hel gjeng i et hus i en måneds tid, som også er gøy, men det var mye mer behagelig å henge i Oslo. Her kunne man stikke hjem om man ikke hadde mer å gjøre, i stedet for å sitte i USA og få “cabin fever”. Det er kult begge deler men dette var mer avslappende, og det kom som et fint avbrekk etter så mye turnering og travle tider. Vi slapp å sitte oppi hverandre 24/7. Det var deilig å kunne trekke seg tilbake etter å ha vert i studio.
4. Dere har jo en gang vært der hvor mange band i undergrunnen er nå, hvor dere spilte de mindre konsertene osv. Hvor mener du fokuset bør ligge for denne typen band – spesielt innad i rock og metal?
For oss er det viktigste live spilling. Vi spilte jo så mye live som mulig, vi gjorde alt vi kunne for å få spilt – vi spilte til og med på et hårshow en gang for en stund tilbake. Med andre ord vi var ikke så veldig kresne på hva vi gjorde så lenge vi fikk spille. Det var det som funket for oss, så jeg råder band til å spille så mye som overhodet mulig. Da kommer samspillet. Man får også mye ut av å være med andre band på veien også.
Jeg er enig, men av og til kan det jo være litt utfordrende å skaffe gigs. Mener du at band ikke skal være så kresne på hve de tar og heller fokusere på å komme seg ut av lokalet?
Vi var i hvert fall ikke det i begynnelsen. Vi var kanskje til og med litt for lite kresne, men jeg angrer ikke på noenting. Alt er erfaring man tar med seg videre.
5. Tror du det er lurt av undergrunns band i Norge å komme seg ut av landet for å spille? Altså, legge mer fokus på utlandet i stedet for Norge?
Jeg kan bare snakke for oss, og vi spilte hovedsaklig i Stavanger og Oslo de første årene. Vi var jo selvfølgelig veldig heldige med å få dra til USA og få jobbet med Kurt fra Converge, som booket oss på Converge turné før vi i det hele tatt hadde spilt ferdig platen. Det ble vår første Europa turné. Personlig syns jeg det er lurt for band å komme seg ut – søk om turnéstøtte og/eller hiv dere på andre band som skal ut på tur. Men om det ikke er mulig, er det lurt å bare få kommet seg ut å spille uansett hvor det er i verden.
6. Dere har nå en ny blodfeit uglemaske. Kan du fortelle litt om den?
Den er laget av Marius Lunde. Han lager effekter på regissør Fredrik Hana sine videoer – det er han (Fredrik) som har laget “Mjød”, “Månelyst”, og “1985” videoene for oss. Marius lagde effekter på alle disse, og da vi spurte om han ville lage en ny uglemaske til oss lagde han en futuristisk maske med lys og krystaller. Det var deilig å få prøve ut noe nytt – jeg begynte å bli lei av å gå rundt med en utstoppet ugle på hodet. Den nye masken får jeg også fint plass til i en liten koffert som kan gå i hattehyllen på flyet, i stedet for å måtte sjekke inn en svær flight case i spesial bagasjen.
7. Har du en favoritt låt på “Nattesferd”?
Det forandrer seg hele tiden, jeg har hatt forskjellige favoritter gjennom, hele produksjonen av albumet. Det pleide å være “Ondskapens Galakse” men nå er det “Berserkr” som har tatt over mantelen. Den er spesielt gøy å spille live også, låten har et veldig godt driv i seg og jeg føler den svinger litt mer enn de andre låtene.
8. EL-sjef, Patrick, lurte på om du kunne fortelle litt om hans favoritt låt, “Heksebrann”?
Kult å høre. Det er også en av mine favoritter! Den er jo jævlig lang, nesten ti minutter, noe jeg stusset litt på i øvingslokalet. Men jeg syns nå at det funker bra og live så kjennes det ikke ut som ti minutter i det hele tatt. Nå skal det jo sies at jeg tar en røykepause i begynnelsen av sangen, så kommer jeg på igjen litt lenger uti låten. Det føles nesten ut som det er tre låter i en og samme sang, men det funker på underlig vis. Vi diskuterte lengden i øvingslokalet, og jeg var nok en av dem som syns den var litt lang, og ønsket å droppe litt av begynnelsen, men da ble jeg stemt ned, så bla ble den slik den er nå. Teksten handler om en av de mest kjente heksebrannene i Norge. Nå husker jeg ikke helt nøyaktig lenger hvordan historien var, men det var i hvert fall en dame som var gift med en prest som døde, og hun ble anklagd for å ha drept ham. Etter dette gikk det rykter om at hun fløy rundt på kosteskaft og gikk på møter med andre hekser. Jeg syntes dette var en veldig interessant historie, og funket veldig fint fra et lyrisk ståsted.
9. Du og Marvin (bass) bor i Stavanger for øyeblikket, mens resten av gjengen bor i Oslo. Hvordan er det i forhold til øving?
Nei, vi flyr bare inn når det blir øving. Men vi øver for det meste i bolker. Slik som med første platen fløy vi inn for øvingsperioder, hvor vi øver hver dag i noen uker. Da pleier meg å Marvin å bo sammen på den billigste plassen vi kan finne. Men her kan også “cabin fever” slå ut - en gang så pisset jeg på bagen til Marvin i søvne. Vi hadde gjerne vært sammen litt for lenge på det tidspunktet.
10. Hva synes du om det norske publikumet i forhold til andre land?
Jeg syns det norske publikumet er veldig bra. Man finner mer metal-folk i utlandet. Vi hadde et mer metal-publikum i starten av karrieren vår, men nå kan du finne alt fra unge jenter til gamle prog-folk på våre konserter. Det er vel det som skjer når du blir spilt mye på P3 og sånt. Jeg synes det er en god ting, veldig kult å se at så mange forskjellige mennesker kommer på konsertene våre.
Ja, det virker som at dere har slått inn i “begge leirer” på en måte. Dere treffer metal fansen, samtidig som et mer mainstream publikum.
Ja, det er overraskende mange “streite” folk, som jeg ville kalt dem, på konsertene. Det syns jeg er veldig kult, at vi også appellerer til dem og ikke bare “musikknerder”.
11. Ditt andre band, Djevel, skal snart slippe en ny plate. Den er ferdiginnspilt og klar for å slippes. Hva skjer fremover i den leiren?
Jepp! Jeg fikk vite i går at den fikk 6 av 6 i Scream Magazine - helt konge! Personlig synes jeg det er den beste platen så langt. Det sa jeg om forrige platen også så det er godt at det går fremover. Det er snakk om å få til en Norges-turné i januar. Vi har booka en gig på “Krøsset” i Oslo, den 28. Januar. I tillegg blir det vel Bergen, Stavanger og Trondheim tror jeg. Vi tenker også å komme oss nedover Europa etter hvert. Jeg bare krysser fingrene for at det ikke kommer noe Kvelertak greier i veien for det – det er jo dritt hver gang vi prøver å planlegge noe med Djevel, så kommer jeg og legger kjepper i hjulene fordi jeg er opptatt med Kvelertak. Men forhåpentligvis er jeg ledig denne gangen! Januar er en relativt rolig periode for oss (Kvelertak) så jeg satser på at det skal gå greit. Det blir uansett noen Norges giger på oss.
Evig Lyttar takker Erlend så mye for at han stilte opp! Følg med videre på siden for anmeldelsen av den kommende Djevel-platen!
-Harald Nilsen Lid