Kreperte Krek
For en tid tilbake var jeg innom favorittbutikken i hovedstaden; Cappelens Forslag aka ”boksjappa med bare bra bøker”. Går du først inn der skal du være klar over at du gjør det med relativt høy risiko for å bruke mer tid enn du har. Du vil raskt finne deg selv i en hyggelig, men potensielt livsendrende samtale over en kopp kaffe, men du vil også helt sikkert finne deg et skikkelig kupp. Det er bare sånn det er, dette stedet er et skattekammer og ikke bare et litterært sådan. Det finnes alltid et lite utvalg av originalkunst, silketrykk, vinyl og mystiske rariteter plukket opp på en av innehaver Pil Cappelen Smiths´ verdensomspennende ”book runs”. Denne gangen er heller intet unntak. Etter en lett passiar om hvordan lage røykbombe av bordtennisballer spinner platespilleren i gang. Ut velter en voldsom lyd som er rocka nok til at jeg kjenner meg hjemme, samtidig jazzete nok til at jeg blir nysgjerrig. På toppen av en tung stakkato rytmikk av punkebass og trommer ligger svært urovekkende synthpads og en gitar som gir meg en følelse av at dette kan gå i alle retninger, men at ingen av dem leder til noe godt. Jeg blir på svulmende stavangersk informert om at jeg hører stavangerbandet Skadne Krek og deres siste utgivelse ”Schjesslips”. Et par spørsmål melder seg i samme øyeblikk.; 1. Hvorfor har jeg ikke hørt om dette bandet før? 2. Hva i all verden er et(?) ”Schjesslips”. Det er ikke hver dag jeg kommer over et band med en tydelig punktilnærming som i kastene høres ut som Jaga Jazzist med en eller annen rus-påført diagnose. Jeg måtte finne svar, så jeg huket umiddelbart tak i bassist Jens Borge og stilte noen spørsmål. Det ble imidlertid tydelig underveis i intervjuet at framtiden ikke var så lys for Skadne Krek som jeg umiddelbart så for meg ved første møte.
Hei Jens, og takk for en meget spennende utgivelse! Jeg skjønner ingenting jeg nå, tror vi må ta det fra starten. Når kom Skadne Krek sammen og hva var idéen med bandet på det tidspunktet?
Vi begynte å spille sammen i 2011-12. Vi studerte alle jazz men fant fort ut at jazzmusikk var leksearbeid.
Har denne grunnidéen endret seg på noen vis siden starten?
Musikken vi endte med å lage var et forsøk på å skildre hvor og når vi var. Verken en del av populær- eller finkulturen i neo-jappetiden i syndepølen Stavanger.
Det høres ut som om det er mye rom for eksperimentering. Kan du si noe om hvordan en låt blir til? Er det basert på jam eller kommer enkeltmedlemmer med hele låter? Har dere dogmer dere jobber etter eller er det fritt fram for det som måtte komme?
En bra arbeidsmetode for oss var å kombinere noe komponert/planlagt sammen med det uforutsette - da igjennom fri utfoldelse (jam). Vi jobba mest med å få en låt til å ha en naturlig progresjon men samtidig bryte med den standardiserte periodefølelsen (vers-refreng-vers-refreng osv.) .
Det kan virke som om medlemmene kommer fra ganske forskjellige musikalske leire. Hvilke tre band ville dere være enige om med tanke på inspirasjoner?
Ultralyd, Purified in Blood og Conrad Schnitzler var musikere og musikk som vi forholdt oss til mye da dette var aktuelt.
Det er sparsommelig med vokal på ”Schjesslips”, er det sånn at ”Skadne Krek” er et instrumentalband i utgangspunktet?
Neida, Gaute er bare en litt introvert sanger.
Hva i all verden er et Schesslips?
Schjesslips er dialekt fra et sted som heter Øksnevad og betyr garnityr/saus fra gammelt av.
Produksjonsmessig låter innspilingen ganske rått og enkelt, og gir en følelse av å være i rommet med bandet. Hvor ble innspillingen gjort, og var denne intime opplevelsen noe dere siktet på fra start?
Takk for dét! Alt er gjort live (med unntak av noe klangbehandling) med alle musikerne i samme rommet. Ja, vi var veldig bevisst på at musikken skulle være så fri fra staffasje, trolldom og fiksfakseri som mulig. Just som mange mennesker retusjeres i reklame og i magasiner retusjeres/fikler de fleste med musikken sin. Musikk blir ofte veldig forutsigbart da.
Åpningssporet ”Moabitt” trøkker godt fra seg og jeg får umiddelbart lyst til å se dette i levende live. Foreligger det planer om konserter framover for Skadne Krek?
Nei. Vi spiller ikke lengre.
Hva er planene videre på utgivelsesfronten, kan vi forvente noe nytt i år?
Vi har noen uutgitte opptak som vi snakker om å gjerne gi ut på kassett eller til nedlasting, men ikke sånn umiddelbart, nei.
Om Skadne Krek var et dyr hvilket dyr ville det vært?
En gaupe. Med den blodige akillessenen til en ulvejeger hengende fra munnviken.
Takk for oppmerksomheten!
Jepp, snakk om å få 11 rette i tipping! ”Nei. Vi spiller ikke lengre”. Sånn gikk det den gangen jeg oppdaget Skadne Krek bare for så å finne ut at skaden tydeligvis hadde blitt for stor. Den gledelige nyheten er at de nå har fått opp en bandcamp-side hvor du kan både høre og eie ”Schesslips”, i mine øyne et lite mesterverk som alle med interesse for ærlig og eksperimetell musikk burde sjekke ut. Platen finnes også på vinyl i opplag på 300 eksemplarer. Er du hypp tar du kontakt med bandet eller om du er i Oslo kan du prøve lykken på Cappelens Forslag, men ikke kom å si at vi ikke advarte deg etterpå.
Skadne Krek Bandcamp:
Fritz-Ragnvald Rimala Pettersen